Boos!!!

Je hebt boosheid en boosheid. Eigenlijk noemen we veel dingen boosheid die dat in feite niet zijn. In de relatietherapie is het heel belangrijk om echte boosheid op gedrag van je partner te scheiden van afwijzing van je partner als persoon.

Hieronder volgt een voorbeeld van partners  die ‘een stevig gesprek’ met elkaar hebben.

Janna en Gijs zijn 7 jaar bij elkaar en hebben 2 kinderen van 4 en 6 jaar. Janna heeft een drukke baan in de IT en Gijs heeft zijn eigen hoveniersbedrijf met 6 werknemers. Sinds ongeveer een jaar maken ze veelvuldig ruzie over de kleinste dingen. Een paar maanden geleden heeft Janna ontdekt dat een klant van Gijs sms’jes naar hem heeft gestuurd om eens af te spreken. Gijs zegt dat hij daar niets mee heeft gedaan en dat hij ook niet meer zelf bij de klant in de tuin werkt. Maar Janna is nog steeds erg ongerust en ook teleurgesteld dat dit naar boven gekomen is. Ze voelt zich bedrogen, maar zegt razend te zijn op Gijs, die in haar ogen  waarschijnlijk alle aanleiding gegeven heeft tot de sms’jes.  

Janna: ik had toch vorige week al gezegd dat jij naar die ouderavond moet! Ik moet dat project afhebben, dus ik werk die avond over, punt uit!

Gijs: Je hebt het me niet gezegd, althans niet duidelijk, want het staat niet in de agenda. Ik heb mijn moeder beloofd….

Janna: je moeder, ja ja, dat zal wel, je moet natuurlijk naar die klant van je! Je bent een slapjanus en onbetrouwbaar bovendien!

Gijs: doe even normaal zeg, ik heb je toch gezegd dat ik niet meer voor haar werk, dat doet Martijn, dat weet je allang. Maar goed, ik zeg mijn moeder wel af…….

Janna: Ja doe dat maar, je moeder kan ook wel op een andere avond geholpen worden met haar maaimachine!

Ze hebben ogenschijnlijk het meningsverschil opgelost, maar de vervelende gevoelens blijven aan beide kanten. Janna is nog steeds boos op Gijs, maar minder op het feit dat hij de ouderavond vergeten is dan dat hij de sms’jes gekregen heeft. Gijs is boos op de achterdocht van Janna en krijgt steeds meer het gevoel dat hij haar toch niet kan overtuigen van zijn onschuld. Het kleine meningsverschil bedekt als het ware de negatieve gevoelens die beiden hebben ten opzichte van elkaar.

Hoe kunnen zij dit oplossen? Door op een rustig moment samen te kijken naar de emoties die ze beiden voelen als zich een meningsverschil voordoet. Vragen die ze aan zichzelf of elkaar kunnen stellen zijn:

  • Wat voel ik voor sensaties in mijn lichaam? (bv snelle ademhaling, warm hoofd, koude handen)
  • Waar voel ik spanning in mijn lichaam?
  • Welke emotie voel ik onder de irritatie over mijn partners gedrag? (boosheid, verdriet, verlatenheid, angst)
  • Wat kan ik mijn partner vertellen over hoe ik me nu voel?

Dit kan een begin zijn van een gesprek over wat bepaald gedrag met jou doet, en met je partner. Je komt dan uit de oppervlakkige irritaties in de echte problematiek. In het voorbeeld van Gijs en Janna kunnen zij het hebben over het gevoel verlies van vertrouwen, van alleen zijn bij Janna, en over het gevoel van hopeloosheid van Gijs, die niet weet wat hij moet doen om het vertrouwen weer terug te winnen. Dat is een gesprek waarbij er stappen gezet kunnen worden om de banden opnieuw aan te halen.

Oefening: stel jezelf de bovenstaande vragen als je verzeilt raakt in terugkerende boosheid op je partner.

Posted on June 4, 2014 and filed under stress en ruzie.