Je eigen relatietherapie: verbeter je relatie; begin bij jezelf

Ken je deze? “als zij (partner) maar een beetje minder zou zeuren over als die flauwekuldingen dan zouden we een veel betere relatie hebben”. Of deze: “Als hij (partner)maar eens wat meer aandacht aan de kinderen zou besteden dan zou ik me heel wat prettiger voelen in deze relatie”. Het ligt altijd aan de ander als we niet lekker in onze relatie zitten. We ergeren ons soms kapot aan onze partner, waardoor we supergestresst raken. Onze bloeddruk en hartslag stijgen, en onze ademhaling versnelt….

Dit hebben we vaak niet eens in de gaten omdat het iets is dat ons meerdere malen op een dag overkomt. Toch is het goed, voor onze eigen gezondheid, maar ook die van onze relatie, dat we onszelf snel kunnen kalmeren. Bij verhitte discussies zul je verbaasd staan dat je hartslag snel een heel eind boven je normale hartslag stijgt. Dit komt door de fysiologische veranderingen die in gang worden gezet als de amygdala, een gedeelte van de hersenen, reageert op dreiging van buitenaf. Een fikse discussie met je partner zal de amydala vrij snel in de ‘aan-modus’zetten. Hierdoor worden naast de versnelde hartslag en ook de neurale verbindingen van de amygdala met ons denkvermogen in de cortex lamgelegd. En dat betekent dat we op dat moment niet meer helder kunnen denken, en dus ook meestal allerlei dingen zullen zeggen die we als we kalm zijn niet menen. Gevolg: nog meer onbegrip en ruzie.

Wat kunnen we doen op zo’n moment? Het antwoord is een time-out. Laat je partner op een rustig moment weten dat je als zich een heftige discussie voordoet waar jullie niet makkelijk uitkomen, jij een geeft dat je een time-out wilt. Dat kan met een woord of een gebaar, het maakt niet uit. Jij neemt vervolgens tijd om jezelf te kalmeren. De één zal een wandelingetje maken, de ander haalt een paar minuten flink en rustig adem. Neem je tijd, het kan wel 10 tot 20 minuten duren voordat je weer helemaal kalm bent.

Vervolgens kijk je naar de negatieve gedachten die je op die momenten hebt over je relatie en je partner.  Voorbeelden: hij wil me alleen maar pijn doen, het interesseert haar gewoon niks, ik verdien dit gewoon niet, ik stop ermee!

Kijk of je deze gedachten kunt veranderen in andere gedachten die minder negatief zijn: bijvoorbeeld: dit is niet persoonlijk bedoeld, het is nu even rot, maar het is niet altijd zo, hij (zij) heeft ook hele goede eigenschappen…..  Probeer in ieder geval dat wat er gebeurt te relativeren.

Als vervolgens op een positievere en rustiger manier met je partner kunt praten szul je zie ndat de reactie ook anders is.

Opdracht: probeer het eens:  Als je een heftige discussie met je partner hebt, of je ergert je groen en geel: neem een time-out en probeer helemaal kalm te worden. Ga vervolgens na of je de meest negatieve gedachten kan omvormen tot iets mildere gedachten. Wat gebeurt er? Laat het weten…..

 

Posted on May 7, 2014 and filed under stress en ruzie.