Stress en je relatie

Carolien Kerstens Photography

Carolien Kerstens Photography

Stress is een natuurlijke vijand van je relatie. De Zwitserse psycholoog Guy Bodenmann heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het effect van stress op relaties. En eigenlijk is het ook logisch en zien we het overal om ons heen: veel negatief dagelijks gedoe maakt dat wij ons minder positief kunnen focussen, en dus ook minder positief omgaan met onze partner.

Door stress van buitenaf, zoals problemen op je werk, met de kinderen, herrie in de familie, met je buren, is de kans dat je relatie stukloopt groter dan bij relaties die minder stress te verduren krijgen. Hoe je met die stressmomenten omgaat bepaalt ook het effect op je relatie.  Jammer genoeg zijn we ons hiervan pas bewust als het al behoorlijk uit de hand gelopen is. Ik krijg veel stellen in mijn praktijk die al jarenlang (vaak sinds de komst van kinderen) veel stress ervaren waardoor hun relatie niet meer is wat hij was.

Stress zorgt voor een hele keten aan effecten op ons lichaam en onze geest. Onze amygdala, ofwel het vecht-vluchtcentrum in onze hersenen, staat bij voortdurende stress telkens een beetje ‘aan’. Dat zorgt voor negatieve gedachten en emoties, maar ook voor een toename aan stresshormonen als cortisol. Met als gevolg vermoeidheid en afname van je weerstand. Maar ook op je relatie heeft stress ondermijnende effecten: je brengt door alle gedoe minder tijd door met je partner, en praat minder met elkaar waardoor het ‘wij-gevoel’ verzwakt wordt. Daarnaast zal de communicatie overwegend negatief zijn. Partners trekken zich uiteindelijk terug om de negativiteit te ontvluchten. Eigenschappen van de partners die niet zo heel fijn zijn, zoals dominantie, kort lontje, starheid, zullen minder goed verborgen blijven als ze telkens getriggerd worden door negatieve gebeurtenissen.

Maar stress is niet altijd te voorkomen. Hoe kun je dan toch je relatie goed houden? Sleutelwoord is: samen de problemen aanpakken. Elkaar helpen, luisteren en open staan voor elkaar, en als eenheid werken. Uit onderzoek is gebleken dat partners die elkaar helpen de stress te bestrijden veel meer gevoelens van liefde hebben voor elkaar. Stressgevoelens nemen af en het gevoel van welbevinden neemt toe. Praten over stresservaringen heeft een kalmerende werking op de partners individueel, waardoor ze individueel en ook gezamenlijk beter in hun vel zitten. Er is  minder negatieve communicatie, en meer begrip voor en blijheid met elkaar op die manier. 

Hoe ga jij de stressmomenten in je leven te lijf? Geef je je partner de schuld of kun je echt bij hem of haar terecht met je problemen? Voel je je gehoord en gesteund? Of modder je voor je gevoel in je eentje door? Reageer!

Posted on March 26, 2014 and filed under stress en ruzie.